KONUNUN
ANA HATLARI
• GİRİŞ
• HEDEF
NEDİR?
• HEDEF
DÜZEYLERİ
- UZAK HEDEF
- GENEL HEDEF
- ÖZEL
HEDEF
• HEDEFLERDE BULUNMASI GEREKENLER NİTELİKLER
• HEDEF
YAZIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NİTELİKLER
• HEDEFLERİN
DAVRANIŞA DÖNÜŞTÜRÜLMESİNİN NEDENLERİ
• HEDEF
DAVRANIŞLARDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
• HEDEF
DAVRANIŞ YAZARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
• HEDEF
DAVRANIŞ YAZMA YAKLAŞIMLARI
- AŞAMALI HEDEF YAZMA
YAKLAŞIMI
- YETERLİLİĞE DAYALI HEDEF
YAZMA YAKLAŞIMI
- MODÜLER HEDEF YAZMA YAKLAŞIMI
• TAKSONOMİK
YAKLAŞIMLAR
- BİLİŞSEL ALANI SINIFLAYANLAR
- DUYUŞSAL ALANI
SINIFLAYANLAR
- DEVİNİŞSEL ALANI SINIFLAYANLAR
• BLOOM’UN
TAKSONOMİSİNE GÖRE HEDEFLERİN AŞAMALI SINIFLANDIRILMASI VE DAVRANIŞ OLARAK
İFADE EDİLMESİ
- BİLİŞSEL ALAN
- DUYUŞSAL ALAN
- PSİKOMOTOR ALAN
• MİLLİ
EĞİTİM TEMEL KANUNU VE MİLLİ EĞİTİMİN GENEL AMAÇLARI
GİRİŞ
Eğitimde program geliştirme süreci, programın
öğeleri olan hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutları
arasındaki dinamik ilişkiler bütünüdür.
Programın öğeleriyle ilgili hazırlıkları yaparken işe şu sorulara yanıt
aramakla başlanır:
Hedef :Niçin?
İçerik :Ne?
Öğrenme-öğretme süreci: Nasıl?
Değerlendirme: Ne kadar?
Biz
daha çok “bireyleri niçin eğitiyoruz? ” sorusuna yanıt arayacağız.
HEDEF ?
• Hedef,
genel anlamıyla varılmak istenen nokta.
(Sönmez, 2003)
• Öğrenciye
kazandırılmak üzere seçilen istendik özelliklerdir.
(Demirel,
2003)
• Her
bireyde bulunmasını istediğimiz, eğitim yoluyla kazandırılabilir nitelikteki
istendik özelliklerdir.
(Bilen, 2002)
• Yetiştirilecek
insanda bulunması uygun görülen, eğitim yoluyla kazandırılabilir istendik
özelliklerdir. Bu özellikler; bilgiler, yetenekler, beceriler, tutumlar,
ilgiler, alışkanlıklar… vb. olabilir.
(Demirel,
2003)
Hedef
daha ayrıntılı olarak ifade edilecek olursa;
Planlanmış
ve düzenlenmiş yaşantılar yoluyla kazandırılması kararlaştırılan, davranış
değişikliği ya da davranış olarak ifade edilmeye uygun olan bir özelliktir.
(Ertürk,
1972)
Tanımlardan da anlaşılacağı gibi
kazandırılmak istenen hedef:
-
Önceden belirlenmeli,
-
Yaşantılar yoluyla kazandırılmalı,
-
Davranış olarak gözlenmeli,
-
Davranış değişikliği meydana getirmeli,
-
İstendik olmalıdır.
(Demirel, 2003)
Bireyde
istendik davranış değişikliğini meydana getirmekte davranışı etkileyen
belirleyiciler:
-
İnsan( birey)
-
toplum
-
konu
-
doğa
İnsan:
Eğitim
sisteminin temel öğesidir. Her türlü etkinlik, insanın davranışlarını istendik
yönde değiştirmek üzere düzenlenir.
İnsanın
bilişsel, duyuşsal, devinişsel, sezgisel alanlarla ilgili doğuştan getirdiği
özellikler vardır. Bu özellikler, ona kazandırılacak hedef davranışların
sınırlarını çizebilir ve doğuştan getirilen gizil güçler eğitimle
geliştirilebilir.
Toplum:
Kurulacak
sistem , hazırlanacak eğitim programı toplumsal gerçeğe, toplumun yapısına
uygun olmalı, hem de onu temele alıp daha tutarlıya doğru değiştirip
geliştirmelidir.
Konu
alanı:
Hedef davranışların diğer belirleyicisi
bilim, sanat, düşünce gibi insan etkinlikleri olabilir. İstendik davranışlar
bir içerikle kenetlenir. Bunlar matematik, beden eğitimi, edebiyat ,tiyatro
makine mühendisliği vb. olabilir.
Hedef davranışlar, bilim, sanat ve düşünce
alanlarındaki gelişmelere ve değişmelere uygun olmalıdır.
Doğa
: İnsan doğal bir varlıktır ve doğal bir ortam doğup yaşamını
sürdürmektedir.Eğitimin istendik davranışlar belirlerken doğada dikkate
alınmalıdır.Doğayı koruyacak ve onunla denge kuracak kişiler yetiştirmek
gereklidir.
(Sönmez, 2003)
EĞİTİMDE HEDEFLER ÜÇ
DÜZEYDE BELİRTİLMEKTEDİR:
1. Uzak
hedefler
2.
Genel hedefler
- Okulun hedefleri
- Eğitimin hedefleri
3. Özel hedefler
1. UZAK HEDEFLER :
Ülkenin politik
felsefesini yansıtan oldukça genel hedeflerdir.
2. GENEL HEDEFLER :
Uzak
hedeflerin bir bakıma yorumu aynı zamanda eğitimin ve okulun hedeflerini
yansıtır.
Eğitimin
genel hedefi, ülkenin içinde bulunduğu koşullar ile ulaşmak istenen standartlar arasındaki fark, yani kalkınma
ihtiyacı dikkate alınarak belirlenir.
Okulun
genel hedefleri, o okulda yetiştirilecek insan gücünün niteliklerini göze
alarak belirlenir. B öylece eğitimin genel hedefleri eğitim felsefesini, okulun
genel hedefleri de eğitim felsefesine ek olarak okulun işgörüsünü yansıtır.
3. ÖZEL HEDEFLER :
Bir
disiplin yada çalışma alanındaki öğrenciye kazandırılması uygun bulunan bilgi,
beceri, yetenek, ilgi, tutum ve alışkanlıklar gibi özelliklerdir.
Özel
hedefler;
a. Öğrenciyi
merkeze almalı ve öğrenci davranışına dönük olmalı,
b. Açık ve
anlaşılır bir biçimde ifade edilmeli,
c. Bir içerikle
bağlantılı olmalı,
d. Genelleme
yapılabilecek nitelikte kapsamlı, özel bir duruma uygulanabilecek ölçüde
sınırlı olmalıdır.
(Bilen, 2002)
HEDEFLERDE
BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER:
Ø
Hedefler, öğretmenin değil, öğrencinin neler
yapması gerektiğini ifade etmelidir.
Ø
Hedefler, öğrenme sürecine değil, öğrenme
ürününe dönük olmalıdır.
Ø
Hedefler, öğrenme ürününü gösterecek nitelikte
olmalıdır.
Ø
Hedef içeriğe değil öğrenme ürününe dayalı
olmalıdır. Konu başlıkları öğretim hedefini ifade etmez.
Ø
Hedef,
tek tip öğrenme ürününü ifade etmelidir.
Ø
Hedef,
öğrencilerin kazanacağı davranışları gösteren bir eylemle ifade edilmelidir.
( Demirel, 2003)
HEDEF
YAZIMINDA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR ;
1. Hedef
cümlesinin sonunda “bilgisi, becerisi, gücü, yeteneği, oluş, ilgililik,
farkındalık, hoşgörülük” gibi sözcüklerden biri bulunmalıdır.
“-ebilme,
-abilme” fiilleriyle de hedef cümlesi yazılabilir.
2. Hedef
öğrenci davranışına dönüştürülecek ve öğrenme özelliğini belirtecek nitelikte
yazılmalıdır.
3. Hedefler
öğrenme ürününü dile getirmelidir.
4. Konu
başlıkları hedef olamaz.
5. Hedef
kapsamlı ve aynı zamanda sınırlı olmalıdır.
6. Hedeflerin
hangi konu içeriğiyle ilgili olarak gerçekleştirileceği belirtilmelidir.
7. Hedefler
binişik olmamalı, tamamlayıcı yani bitişik olmalıdır. Bir hedefin kapsamı diğer
hedef yada hedeflerin kapsamına girmemelidir.
8. Hedefler
hangi alanla ilgili yazılıyorsa, o alanın niteliklerine ve basamaklarına uygun
olmalıdır.
9. Hedefler
birbirini destekler nitelikte olmalıdır.
10. Ders
düzeyinde yazılan hedefler ünite ve bir,iki,üç saatlik dersler için
belirlenirken kapsam ve sınırlılık açısından daralabilir.
(
Sönmez, 2003)
HEDEFLERİN DAVRANIŞA
DÖNÜŞTÜRÜLMESİNİN NEDENLERİ :
1.
Eğitim programının sınama durumlarını gerçekleştirmek için davranışları
belirlememiz gerekir.
2. Eğitim programlarının eğitim durumlarını
gerçekleştirmek için davranışların belirlenmesi gerekir.
3.
Eğitim yoluyla bireylere istendik davranış kazandırma süreci ve bu davranışlarının kazanılıp
kazanılmadığı, eğitim programlarında yer alan davranışlarla somutlaşır. Aksi
takdirde bir yargıya varmak zor olur.
4.
Eğitim uygulamalarında belli standartlara ulaşabilmek için davranışların
belirlenmiş ve kazanılmış olması gereği vardır.
(Demirel, 2003)
Hedeflerin davranışa çevrilmesi demek, hedefin iş ve hareket
gösterir biçimde ifade edilmesi demektir.
HEDEF DAVRANIŞLARDA
BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER :
1.
Davranışlar hedefin bütünün kapsamalı. Yani hedefin gerçekleşmesi için zorunlu
olan tüm davranışlara(kritik davranışlara) yer vermeli,
2.
Davranışlar kapsamlı olmalı,
3.
Davranışlar sınırlı olmalı; her davranış hedefin bir bölümünü kapsamalı,
davranışlar binişik değil bitişik(tamamlayıcı) olmalı,
4.
Kritik davranışların öğrenciden öğrenciye değiştiği dikkate alınmalı,
5.
Davranışlar ölçülebilir ve gözlenebilir olmalı,
6.
Hedef ve davranış ifadeleri karışıklıktan uzak, açık ve seçik olmalı; hedef bir özellik, davranış ise iş ve
hareket göstermelidir.
(
Bilen, 2002)
HEDEF DAVRANIŞ YAZARKEN DİKKAT
EDİLMESİ GEREKENLER:
1.Yazılan her
davranış hangi hedefle ilgiliyse o hedefin niteliklerine uygun olmak
zorundadır.
2.Davranış
cümlelerinin sonunda ”yazma, söyleme, seçip işaretleme, eşleştirme, kesme,
biçme, alma, tutma, çıkarma vb.” gibi davranış bildiren sözcüklerden biri
bulunmalıdır.
3. Bir
davranış ifadesi açık, seçik ve anlaşılır olmalıdır.Yani davranış ifadesinden
herkes aynı anlamı çıkarmalıdır.
4.Her hedefin
kritik davranışı belirlenmelidir.
5.Davranışlar
binişik değil; bitişik olmalıdır, yani bir davranışın kapsadığı alan, diğer bir
davranışın kapsadığı alanın dışına girmemelidir. Birinin bittiği yerden ötekisi
başlamalıdır.
6. Davranış
ifadeleri hem sınırlı hem de kapsamlı olmalıdır.
7.
Davranışlar kolaydan zora, basitten karmaşığa, somuttan soyuta doğru
sıralanmalıdır.
8. Ayrıca
öğrenme birikik bir süreçtir. Bu nedenden dolayı, davranışlar birbirinin
önkoşulu oluş özelliklerine göre sıralanmalıdır.
9. Davranışlar öğrenciye göre olmalıdır.
10. Davranışlar,
öğretmenin yapacakları değil; öğrencinin yapacakları olmalıdır; çünkü
davranışları öğretmen değil öğrenci yapacaktır.
11. Her davranış
cümlesi bir özelliği içermelidir.
(Sönmez,
2003)
HEDEF
–DAVRANIŞ YAZMA YAKLAŞIMLARI
1. AŞAMALI AMAÇ/HEDEF YAZMA
YAKLAŞIMI
Bu
yaklaşımda Bloom’un aşamalı sınıflama yaklaşımı temele alınmaktadır.
2. YETERLİLİĞE DAYALI HEDEF
YAZMA YAKLAŞIMI
Yeterliliğe dayalı amaç, programın
sonunda öğrencilerin hangi standartta ne yapabileceklerini belirtir. Yerliliğe
dayalı amaçlar 4 öğeden oluşur.Bunlar:
-
öğrenci,
-
davranış(işlem),
-
koşullar(verilenler),
-
standart
ÖR:
Konu:
Hesap
makinesinin kullanılması
Yeterliliğe dayalı
hedef:
Hesap
makinesi ve üç ondalıklı 25 sayı verildiğinde( koşullar), bütün sayıların 1 dk
içinde hatasız olarak(standart), sabit bir sayı ile çarpılarak sonucu
yazabilme(davranış).
Yeterliliğe
dayalı hedef yazarken;
1. Ölçüt:
Koşulların belirtilmesidir.
Bunun
için…. Okuduktan sonra…. ya da…. Tamamladıktan sonra …. ya da…. verildiğinde ….
gibi ifadeler kullanılır.
2. Ölçüt:
Standardın ya da kabul edilebilir performansın ifade edilmesidir.
Bunun
içinde….. en az üç nedeni…. ya da dört karardan üçünü…. ya da ….. hatasız
olarak ….. gibi ifadeler kullanılır.
3. Ölçüt:
Davranış ya da gözlenebilir davranış ifadesinin belirtilmesidir.
Bunun için
….yapabilme, uygulayabilme, …. yada …. yazabilme …. uygulayabilme…. gibi
ifadeler kullanılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder